X
تبلیغات
مدرسه راهنمایی نمونه دولتی خلیج فارس - کلاس موضوعی چیست؟

مدرسه راهنمایی نمونه دولتی خلیج فارس

WELCOME TO OUR NEW WORLD

کلاس موضوعی چیست؟

  کلاس موضوعی چیست و چه امتیازهایی دارد ؟
    در کلاس موضوعی کلیه تجهیزات و امکانات آموزشی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد تا معلم بتواند با کمک این امکانات ضمن تدریس تئوری مفاهیم کتاب های درسی ، با انجام کار عملی و تشکیل گروه های دانش آموزانی ( 3 یا 5 نفره ) به انتقال بهتر مفاهیم و یادگیری بیشتر دانش آموزان کمک کند زیرا با انجام کار عملی یادگیری آسانتر شده و در زمان صرفه جویی می شود . بعلاوه آموخته ها در ذهن دانش آموزان حک می گردد و همچنین باعث رشد خلاقیت و نوآوری و بالابردن روحیه کار گروهی بین دانش آموزان می شود.
معلم بتواند با کمک این امکانات ضمن تدریس تئوری مفاهیم کتاب های درسی ، با انجام کار عملی و تشکیل گروه های دانش آموزانی ( 3 یا 5 نفره ) به انتقال بهتر مفاهیم و یادگیری بیشتر دانش آموزان کمک کند زیرا با انجام کار عملی یادگیری آسانتر شده و در زمان صرفه جویی می شود . بعلاوه آموخته ها در ذهن دانش آموزان حک می گردد و همچنین باعث رشد خلاقیت و نوآوری و بالابردن روحیه کار گروهی بین دانش آموزان می شود.
 
    از مزیت های دیگر این یکنواخت نبودن طراحی و همچنین چرخشی بودن کلاس درس برای دانش آموزان است.
    یکی از دیگر مزایای این طرح دلبستگی معلم به این کلاس به دلیل اختصاص  آن به نام اوست. بنابراین انگیزه زیادی دارد که با اضافه کردن امکانات مورد نظرش به کلاس با توجه به تجارب و سلیقه خود ، تدریس را برای خود آسانتر نموده و گیرایی دانش آموزان را بیشتر کند.
 
هدف از تشکیل :
   کلاس موضوعی با هدف آموزش عملی همراه با آموزش تئوری در کلاس درس و ایجاد انگیزه و شور و نشاط بیشتر و همچنین آموزش کار گروهی برای دانش آموزان مقطع راهنمایی طراحی شده است.
 
چگونه ؟
  ازدرکنارهم قرارگرفتن چند عامل ازجمله چیدمان مناسب و مختص همان کلاس درس ، دراختیارداشتن تجهیزات و ابزار مناسب آن درس و آمادگی معلمان جهت القای بهتر این مفاهیم می توان مقدمات کلاس موضوعی را  فراهم کرد.
 
چرا گروه های 3 یا 5 نفره ؟
    به دلیل تقویت دانش آموزان برای کار گروهی و احساس موثر بودن آنها در گروه ، پیشنهاد می شود حتما دانش آموزان در یک گروه قرار گیرند و دانش آموزی که از نظر درسی و کنترل بر روی دیگران قویتر است به عنوان سر گروه یا نماینده گروه انتخاب شود .با این روش علاوه بر ایجاد رقابت در داخل یک گروه می توان رقابت در گروه های مختلف ایجاد نمود تا میزان یادگیری دانش آموزان را افزایش داد . در ضمن بهتر است گروه ها 3 یا 5 نفره باشند تا در هنگام رای گیری ها بتوان اکثریت را انتخاب نمود.
مثال:
 برای مثال درکلاس موضوعی علوم لازم است تجهیزات کامل برای معلم برای انجام کلیه آزمایش ها وجود داشته تا بتواند در هنگام تدریس به صورت عملی آن فرایند را توضیح دهد . علاوه بر معلم دانش آموزان نیز باید در گروه های خود این وسایل را در اختیار داشته تا بتوانند خودشان نیز همراه با معلم آن مبحث را به صورت عملی انجام دهند تا فرآیند یادگیری کامل شود و اهداف ما نیز به طور کامل محقق شود.
 
 
محدودیت های فضا و زمان
 
 
ساعات آموزش هفتگی برای مقطع راهنمایی تحصیلی براساس 36 ساعت به تفکیک
(طرح کلاس های موضوعی)
عنوان درس
ادبیات
اجتماعی , تاریخ , جغرافی
پرورشی
حرفه و فن
دینی
ریاضیات
زبان انگلیسی
عربی
علوم
قرآن
ورزش
هنر
آموزش دفاعی
سال  اول
5
4
2
3
2
6
2
2
4
2
2
2
-
سال دوم
5
4
1
3
2
6
4
2
4
2
2
1
-
سال سوم
5
3
1
3
2
6
4
2
4
2
2
1
1
جمع ساعات
15
11
4
9
6
18
10
6
12
6
6
4
1
 
 
جدول پیشنهادی حداقل فضاهای مورد نیاز براساس کلاس- محتوا
( طرح کلاس های موضوعی  )

 

نکاتی برای تعیین ابعاد کلاسها و طراحی چیدمان
( طرح کلاس های موضوعی درس)
 
 
دانش آموزان و فضا
-  تعداد دانش آموزان هر کلاس     حداکثر 30 نفر
- تعداد کلاس های درس موضوعی 5 کلاس موضوعی
  در مدارسی که از هر پایه یک کلاس دارند
- تعداد کلاس های درس موضوعی 7 کلاس موضوعی
   در مدارسی که از هر پایه 2 کلاس دارند
- تعداد کلاس­های درس موضوعی 11 کلاس موضوعی
   در مدارسی که از هر پایه 3 کلاس دارند

 

      فضاهای عمومی مدرسه  ( طرح کلاسهای موضوعی)
3-1- کتابخانه بر اساس قرائت خانه و مخزن کتاب
3-2- کلاس کامپیوتر
3-3- سالن ورزشی
3-4- نمازخانه
3-5- اتاق مدیر ، معاون و معلمان
3-6- سالن همایش و امتحانات
3-7- راهروها
3-8- فضای سبز
3-9- بوفه و احتمالاً غذاخوری
3-10- تأسیسات بهداشتی مناسب                                   

 

طرح چیدمان
 
 
 
 
 
ویژگی تجهیزات صنایع آموزشی
   ما بوسیله کارشناسان خود کتاب های درسی رابررسی کردیم ، مفاهیم را استخراج نمودیم ، بر اساس این مفاهیم آزمایشات را طراحی و تدوین کردیم و به کمک آن وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی را طراحی و تولید نمودیم . سپس همراه با دستور کار و روش استفاده در خدمت دانش آموزان و معلمان گرامی قرار دادیم.
 
 
مجموعه آموزشی علوم راهنمایی :
    این مجموعه بر پایه مطالب درسی کتاب های علوم دوره راهنمایی طراحی و تولید شده است . این مجموعه قادر است کلیه اهداف آموزشی کتاب های اول تا سوم راهنمایی را پوشش دهد .
    مجموعه ی حاضرشامل بیش از 150 قلم می باشد که به وسیله ی آن حداقل 124 آزمایش را می توان انجام داد.

مجموعه شیشه آلات :
    این مجموعه دارای شیشه آلات آزمایشگاهی مطابق با استاندارد بین المللی DIN می باشد .
مجموعه مواد شیمیایی :
   این مجموعه شامل مواد شیمیایی با برچسب درصد خلوص آزمایشگاهی در بسته بندی های مناسب می باشد .

مجموعه آموزشی ریاضیات راهنمایی :
   این مجموعه قابلیت انتقال مفاهیم آموزشی ریاضی را به صورت تعاملی دارد وبه تلاش در جهت تقویت آموزش به شیوه مفهومی و گروهی می پردازد.
 
 
مجموعه زمین شناسی و جغرافیا راهنمایی :
    این مجموعه قابلیت انتقال مفاهیم آموزشی جغرافیا و زمین شناسی را دارد . با استفاده از این مجموعه دانش آموز در کلاس با سیاره ای که در آن زندگی می کند ، اقلیم منطقه و زیستگاه خود و دیگر کشورها آشنا می شود .
 
 
مجموعه آموزشی حرفه و فن :
     شامل 5 مجموعه آموزشی می باشد که به وسیله این ابزارها و وسایل کار، دانش آموزان با مشاغل وحرفه های مختلف آشنا شده و کارعملی آنها را می آموزند.
-مجموعه آموزش کار با برق
-مجموعه آموزش کار با فلز
-مجموعه آموزش کار با چوب
-مجموعه آموزش ساختمان سازی و نقشه کشی
-مجموعه آموزش باغبانی

 

با تشکر از حوصله شما عزیزان
+ نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم آذر 1388ساعت 2:13 PM  توسط G.F.K  |